- Akumulatory trakcyjne marki S.I.A.P
Dzisiaj chciałem opisać produkt polskiej produkcji jakim są akumulatory trakcyjne głębokiego rozładowania S.I.A.P 6v 237Ah w 20h cyklu.
Skupimy się na akumulatorach 6 woltowych na pancernej płycie.
Na początek chciałem zaznaczyć że jest to długi artykuł dla wytrwałych, ale wiedza jaką idzie posiąść na temat akumulatorów jest tego warta.
Postaram się ja porównać do popularnych akumulatorów trakcyjnych w czerwonej obudowie.
- PODSTAWOWE INFORMACJE
Na początku chciałem przytoczyć parę informacji na temat budowy akumulatora oraz sposobu jego działania, również parę ciekawostek historycznych.
Na początek parę istotnych dat:
W 1859 r. Gaston Planté wynalazł ogniwo ołowiowo-kwasowe, pierwszy akumulator. Jego wczesny model składał się ze spiralnego walca złożonego z dwóch arkuszy czystego ołowiu, oddzielonych od siebie lnianą tkaniną, zanurzonego w szklanym słoju z roztworem kwasu siarkowego
1880 – Emile Alphonse Fauré we Francji opatentował płyty pastowane do produkcji akumulatorów kwasowo-ołowiowych
1881 – Henri Tudor z Luksemburga zakłada firmę i produkuje opatentowane płyty pastowane
Henri Tudor wprowadzając do produkcji akumulatory, wzmocnił ich budowę i od tego momentu swoją formą akumulatory się znacznie nie zmieniły, zmieniły się za to składniki pasty, sposób wytwarzania. Technologia poszła znacznie do przodu, dzięki czemu możemy się cieszyć dłużej akumulatorem niż to było na samym początku.

- BUDOWA
Akumulator ołowiowy to połączenie ogniw. Nominalne napięcie jednego ogniwa wynosi około 2,1 V; akumulator 12 V
Akumulator o napięciu 12 V składa się z sześciu szeregowych ogniw połączonych między sobą spawanymi mostkami ołowianymi. Ogniwa te są
zamocowane w stojaku, zwykle z polipropylenu, ABS-u…, z uszczelnioną górą.
Każde ogniwo ma kilka elektrod ( + i -) oddzielonych od siebie separatorami.
– Biegun dodatni
Bieguny dodatnie to siatki ołowiane wykonane z dwóch lub trzech mieszanek składników (Pb-Sb, Pb-Sn, Pb-Ca, Pb-Sb-
. Otwory w siatce wypełnione są pastą z nadtlenku ołowiu PbO2 (składniki aktywne w biegunie dodatnim). Im większa ilość składników mieszanki, tym lepsza będzie wydajność baterii.
– Bieguny ujemne
Siatki biegunów ujemnych są podobne do siatek biegunów dodatnich, z tą różnicą, że są wypełnione porowatym ołowiem
który działa jak gąbka ołowiana. (Składnik aktywny na biegunach ujemnych).
Bieguny są często nazywane płytami ze względu na ich kształt.
– Separator mikroporowaty
Aby uniknąć zwarć spowodowanych kontaktem między elektrodami dodatnimi i ujemnymi, płyty są odizolowane za pomocą separatorów. Są to kwadratowe arkusze, które mają specyficzne właściwości:

– Doskonała izolacja
– jony elektryczne mogą łatwo przechodzić
– Filtr dla pyłu materiałowego
– Efekt gąbki
– Odporność na kwas siarkowy
Separator jest zwykle wykonany z włókien celuloidowych, czasem z włókien szklanych, a nawet z polichlorku winylu.
chlorku winylu.
– Elektrolit
W chemii elektrolitem jest każda substancja zawierająca wolne jony, które sprawiają, że substancja ta przewodzi prąd elektryczny.
Najbardziej typowym elektrolitem jest roztwór jonowy, ale możliwe są również elektrolity stopione i stałe.
– Ekspandor
W pierwszych bateriach przemysłowych jako separatorów używano drewna. Gdy zaczęto stosować nowe materiały, takie jak plastik i włókno szklane
wydajność baterii spadła! Drewno działało jak gąbka i utrzymywało
przepływ chemiczny pomiędzy aktywnymi komponentami.
Co więcej, drewno w atmosferze siarki uwalnia pewne organiczne makrocząsteczki zwane lignosulfonianami.
Cząsteczki te są obecnie wykorzystywane jako ekspandory w nowych bateriach, aby utrzymać ich wydajność przez długi czas.
- ANALIZA
Co do budowy baterii to już napisałem, postaram się w następnym artykule opisać jak ona działa.
Wracając do akumulatorów trakcyjnych głównymi zaletami akumulatorów S.I.A.P jest sposób budowy.
Akumulatory są wyposażone w pancerną płytę, korki z odpowietrzeniem, zwiększoną ilość ołowiu wzgl. Konkurencji co skutkuje dłuższą pracą gdyż same płyty są grubsze i odporniejsze na wysokie prądy ładowania.
Akumulatory marki S.I.A.P są formatowane na poziomie fabryki, co czyni ten produkt gotowym od razu do pracy. Proszę sobie pomyśleć ile razy przeczytaliście Państwo instrukcję obsługi do konkurencyjnego akumulatora w czerwonej obudowie? Tak, ani razu, gdyż zazwyczaj dystrybutor jej nie daje, tego nie da się powiedzieć o marce S.I.A.P. Każdy akumulator jest wyposażony w instrukcję obsługi po polsku opisującą prawidłową obsługę akumulatora.
Co do samego formatowania baterii, konkurencyjny akumulator potrzebuje 50 prawidłowych
cykli aby osiągnąć właściwe parametry.
Ale nie jest powiedziane że takie w ogóle osiągnie, gdyż łańcuch dostaw tych produktów do naszego kraju nie jest tak prosty jak w przypadku opisywanego produktu. Fabryka opisywanego akumulatora znajduje się w Polsce i akumulatory prosto bez przestojów trafiają na rynek.
Czerwony akumulator zanim zostanie wysłany w drogę morską kontenerem czeka na magazynach po wyprodukowaniu, następnie w różnych warunkach atmosferycznych zostaje przewieziony statkiem do portu w Gdańsku, czasem Hamburg. Dalej ten produkt dopiero musi trafić do kupca w Europie i zostać przewiezionym na jego magazyn. Stamtąd zostaje rozesłany do klienta końcowego, choć nie zawsze bo często się zdarza pośrednik.
Więc tak sobie to wszystko sumując wychodzi parę miesięcy od produkcji do pracy.
Z mojego doświadczenia wiem, że akumulatory nowe, nie używane w żadnej maszynie po zainstalowaniu ich w maszynach regenerujących takie baterie, wykazywały 50% sprawności.
Czyli co się stało z resztą? A stało się to że każdy akumulator ulega zasiarczeniu gdy nie jest używany. W akumulatorach trakcyjnych jest to proces który da się odwrócić przy odpowiednim sprzęcie.
- PODSUMOWANIE
Najprostszym sposobem na dłuższe działanie akumulatora jest po prostu ciągła eksploatacja.
Kolejny wskaźnik to jest ilość cykli które dzielą dwa prezentowane akumulatory.
Akumulatory S.I.A.P mają 1200 cykli gdzie konkurencja nie dochodzi do 1000.
Okres gwarancji wynosi 18msc. A nie jak w przypadku konkurencji 12msc.
Jeszcze jeden atrybut mi przyszedł na myśl.
Cena tego akumulatora wynika z wartości materiałów wsadzoną w ten produkt i jakości wykonania.
Pieniądze idą całkowicie w polską gospodarkę i firma zatrudnia polskich pracowników i płaci tu opłaty.
Konkurencja jest sprowadzana z zagranicy, na produkt są nakładane liczne cła i koszty związane z transportem, warto sobie uświadomić ile faktycznie kosztuje u producenta ten akumulator odejmując wszystkie koszty.
Tutaj mamy produkt na miarę szyty prosto z fabryki.
Warto się zastanowić kupując tanie produkty z zagranicy jaka jest faktyczna ich wartość.
Firma Aku Express specjalizuje się w dystrybucji akumulatorów samochodowych, motocyklowych, trakcyjnych, specjalnych.
Sprzedaż prostowników 24,48V
Zajmujemy się serwisem, diagnozą i doradztwem.
Akumulatory samochodowe Tychy, akumulator motocyklowy tychy, akumulator samochodowy, prostownik, akumulator zwyżka, akumulator podnośnik, bateria podnośnik, genie, haulotte, jlg, sky jack,
Zostaw odpowiedź